Oppimisympäristö muuttuu. Muuttuuko suunnittelu?

29.10.2016

Valtakunnallinen opetusalan tapahtuma Oppimisen Fiesta järjestetään Finlandia-talolla 1.-2.11.2016. Olemme tapahtumassa mukana #OppiminenNYT osastolla yhteistyössä Lekolarin, Microsoftin, Lenovon, Educoden ja Kirkkojärven koulun oppilaiden kanssa. Oppilaat tutkivat demopisteellämme ilmastonmuutosta ilmiönä moderneja välineitä ja ympäristöä hyödyntäen, ja haastattelevat mm. Presidentti Tarja Halosta ilmastonmuutoksesta sekä kestävästä kehityksestä.

oppimisen-fiesta-slide-web-koko

Vihreät oppimisympäristöt

Ilmastonmuutos ja ekologisuus ovat suunnittelussa huomioitavia tärkeitä asioita. Tilasuunnittelijamme Riikka Juvonen ja Karin Mäkitalo vastaavat alla muutamiin oppimisympäristöjen muuttumiseen sekä ekologisiin valintoihin liittyviin mietteisiin.

Miksi oppimisympäristöt ovat muutoksessa?

Oppimis- ja työympäristöt ovat muutoksessa erityisesti digitalisaation myötä. Riikka kertoi, että ”Oppimisessa itsenäisen oppimisen osuudet sekä luentomaiset sessiot voidaan suorittaa etäyhteyksiä hyödyntäen, vaikka tietysti oppijan lähtökohdat huomioiden. Tilat tulevat muuttumaan entistä enemmän toisten ihmisten kohtaamista tukeviksi kokous- ja tapaamistiloiksi, joissa tarkoitus on tehdä tiimityötä tai synnyttää yhteistyössä jotain uutta. Yksilötyö puolestaan voidaan tehdä missä tahansa se vain halutaan tehdä.”

Vastuullisuus ja suunnittelu

Suunnnittelun tulee olla oletusarvoisesti ekologista ja ympäristövastuullista. Suunnittelijoilla ja rakentajilla on suuri vastuu tekemistään valinnoista. On tehtävä kestäviä materiaali- ja kalustevalintoja, joilla on mahdollisimman pieni hiilijalanjälki valmistuksen ja toimituksen eri vaiheissa, jotka ovat kierrätettävissä ja jotka luovat terveellisen sisäilman.

Osallistavan suunnittelun vaihetta ei voi liikaa korostaa, sillä se varmistaa käyttöä aidosti tukevat ratkaisut – ja sen avulla vältetään virheet investoinneissa. Muuntojoustavuus ja elinkaariajattelu materiaaleissa sekä kalusteissa ovat samalla taloudellisia ja ekologisia valintoja.

Karinia lainaten: ”Oppimisympäristöjä suunniteltaessa on otettava huomioon erilaiset tavat oppia ja opettaa. Monialaisuus suunnitteluvaiheessa on tärkeää, se auttaa kaikkien näkökulmien huomioimisessa. Koulujen kalustehankinnat tehdään vuosikausiksi eteenpäin, joten suunnitteluvaiheessa pitää osata katsoa tulevaisuuteen ja valita mahdollisimman kestäviä ja monikäyttöisiä kalusteita”.

Sujuvuus ja esteettömyys

Riikka ja Karin korostivat yhdessä esteettömyyden tärkeyttä. Sen pitäisi olla samanlainen perussuunnittelua ohjaava arvo, mitä esimerkiksi akustiikka, valaistus, ilmanvaihto, siivottavuus ja viihtyvyys ovat. Esteettömyys helpottaa kaikkien käyttäjien toimintaa kun liikkumisen helppous ja turvallisuus on huomioitu.

Pohja kestävälle oppimisympäristölle

Kaikki edellinen luo yhdessä pohjan sujuvalle, kestävälle ja vihreälle oppimisympäristölle. Ilman haasteita tuskin oppimisympäristöjen muutoksista selvitään, ja kokemuksemme mukaan haasteista suurin saattaa olla vanhasta poisoppiminen.

Tehdään yhteistyössä välttämättömästä muutoksesta positiivinen! Tule siis kuuntelemaan ja keskustelemaan Oppimisen Fiesta -tapahtumaan muuttuvasta ympäristöstä ja oppimisesta.

Nähdään siellä!

Essi Oinonen, Account Manager, Tilassa Myynti ja asiakkuudet

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+

Osallistavan suunnittelun uutiset suoraan sähköpostiisi!

Asiantuntijamme
pitävät sinut ajan tasalla!
Tilaa
uutiskirjeemme tästä!
Copyright © 2017 Tilassa Oy