Tikkurilan lukio – Living Lab teknologian, pedagogian ja tilaratkaisujen testilaboratorio

26.4.2017

Tikkurilan lukioon valmistui helmikuun 2017 lopussa oppimisen kokeilulaboratorio Living Lab. Opiskelijat, opettajat ja yritykset ovat innostuneet kehittämään yhdessä innovatiivisia pedagogisia, teknologisia ja tilaratkaisuja. 

Living Labissa:

  • kokeillaan viimeisimpiä teknologisia välineitä sekä erilaisia tila- ja kalusteratkaisuja
  • kehitetään uudenlaisia pedagogisia lähestymistapoja
  • Vantaan lukioiden opettajat ja oppilaat kokeilevat uusimpia ratkaisuja, antavat niistä palautetta ja pohtivat parhaita mahdollisia käyttötarkoituksia

Palautteen pohjalta tilaa viedään taas seuraava askel eteenpäin. Kokeilemalla tiedetään, mikä oikeasti toimii ja mikä puolestaan vaatii kehittämistä. Vaikka Vantaan lukioiden yhteinen Living Lab onkin pystyssä ja avajaisia vietetään vapputunnelmissa, ei tila ole valmis. Living Lab on muunneltava ja joustava testiympäristö, joka elää ja kehittyy matkan varrella.

[bctt tweet=”Kokeilemalla tiedetään, mikä oikeasti toimii ja mikä vaatii kehittämistä. #oppiminenNYT” username=”tilassaoy”]

Tikkurilan lukio

Tavoitteena uudet pedagogiset käytänteet sekä digitaaliset mahdollisuudet

Hankkeen tavoitteena on tuottaa lukiokoulutukseen uusia pedagogisia käytäntöjä, johon integroituu entistä paremmin ympäristö ja digitaaliset oppimisen ratkaisut. Yhdistämällä käyttäjien kokemukset, yritysyhteistyö sekä tutkimus pyritään löytämään ratkaisuja siihen, millaista on pedagogisesti onnistunut digioppiminen, jossa huomioidaan koko digioppimisen ekosysteemi.

Tikkurilan Lukio

Digioppimisen Living Labissa kokeillaan erilaisia digioppimisen ratkaisuja käyttäjälähtöisesti niiden käyttöä tukevassa tilassa. Hyviä digioppimisen käytäntöjä kehitetään kokeilukulttuurin ja eri toimijoista muodostuvan yhteistyöverkoston välisen tiedon vaihdon kautta. Digioppimisen Living Lab tulee olemaan ympäristö, jota kehitetään jatkuvan parantamisen kautta.

Living Labissa kerätyt hyvät kokemukset on siirrettävissä muihin lukioihin ja mahdollisesti laajemmin muihin oppilaitoksiin. Hankkeen hyödynsaajina ovat ensisijaisesti lukioiden opiskelijat ja opettajat.

[bctt tweet=”Living Lab kehittyy jatkuvan parantamisen kautta #oppiminenNYT” username=”TilassaOy”]

Osallistamalla tietoa suunnittelun tueksi

Suunnittelun tukena käytettiin Tilassa Oy:n Kasvukausi® osallistavia metodeja, kuten työpajoja sekä kyselyjä. Osallisia oli kaikista käyttäjäryhmistä: lukion johto, opettajat ja oppilaat sekä sidosryhmät. Osallistamalla saadun tiedon pohjalta suunniteltiin muuntuva ja monikäyttöinen oppimisympäristö, joka tukee digitaalisten välineiden käyttöä. Tila on innostava ja inspiroiva sekä kannustaa yhteisölliseen oppimiseen.

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan

Matka on vasta alussa, vaikka tunnelmat tällä hetkellä avajaisia odotellessa ovat hyvät. Living lab kehittyy koko ajan. Kirsti Longan tutkimusryhmä kerää tietoa tilan toimivuudesta pedagogian näkökulmasta.

Yhteistyö monen osapuolen kesken oli antoisaa ja vahvisti käsityksen siitä, että vain tällaisella yhteistyöllä voidaan saavuttaa kokonaisvaltaisesti hyvä lopputulos.

[bctt tweet=”Vain yhteistyöllä voidaan saavuttaa hyvä lopputulos. #oppiminenNYT” username=”tilassatools”]

Projektitiimi:

  • Tilassa Oy: sisustusarkkitehdit Karin Mäkitalo ja Riikka Juvonen sekä muotoilija, graafinen fasilitoija Paula Viertola
  • TiLun opettajia, muuta henkilökuntaa sekä opiskelijoita
  • #OppiminenNYT yhteistyökumppanimme Microsoft, Lenovo, Lekolar
  • Vantaan sivistystoimi

Osallistavan suunnittelun uutiset suoraan sähköpostiisi!

Asiantuntijamme
pitävät sinut ajan tasalla!
Tilaa
uutiskirjeemme tästä!
Copyright © 2024 Tilassa Oy