Oppia digitaalisesti – vai eikö oppia? #Bett2017

6.2.2017

Vuosittainen digitaaliseen oppimiseen ja opetukseen keskittyvä Bett2017 tapahtuma pidettiin reilu viikko sitten Lontoon EcXel -messukeskuksessa.

Miltä tapahtuman anti näytti kaltaiseni oppimisympäristöjä suunnittelevan sisustusarkkitehdin näkökulmasta, ja miten digitaalisuus ja sen hyödyntäminen tulisi näkyä fyysisessä ympäristössä?

Bett2017 – digitaalinen kattaus oppimiseen

Tapahtuma kokosi yhteen täyden ison messuhallin oppimista ja koulunkäyntiä tukevien digitaalisten välineiden sekä sisältöjen tarjoajia – ja uusimmista ratkaisuista tietoa hakevia asiakkaita oppimissektorilta.

Tutut tekijät kuten Microsoft, Lenovo ja Intel olivat keskeisillä paikoilla hallissa. Kaiken kaikkiaan esillä oli yli tuhannen näytteilleasettajan ratkaisuja, useat niistä pieniä digitaalisia ratkaisuja tarjoavia start-up yrityksiä. Tapahtumassa pystyikin tuntemaan kihelmöivän jännityksen siitä, kuinka esillä olevat tuotteet  ja palvelut otetaan vastaan asiakaskunnassa.

Robotiikka ja Virtual Reality

Toinen pääty salista oli omistettu robotiikalle, ja tässä osassa olikin läsnä tekemisen meininki. Robotiikka oli yleinen puheenaihe myös ryhmämatkamme jäsenten keskuudessa. Moni kertoi testailevansa robottien rakentamista paitsi töissä myös vapaa-ajalla.

Ennusteen mukaan 65% työstä tullaan tulevaisuudessa suorittamaan robottien avulla. Kouluissa hankitaan tietotaitoja jopa kymmenen vuoden päähän, joten on tärkeää, että ymmärrämme mikä hyöty robotiikasta meille on. Tärkeää on myös tiedostaa mille aloille tarvitaan edelleen ihmisiä, mitä robotit eivät pysty suorittamaan?

Bett Show Robots

Robotteja Microsoftin tukemalla teknologian testausalueella

Virtual Reality on pian paitsi teknologian myös hinnan puolesta käytettävissä oppimisen välineenä. Se avaa käsittämättömän kiehtovia mahdollisuuksia. Tilasuunnittelussa 3D mallinnuksen hyödyntäminen on jo hetken ollut helposti hyödynnettävissä ja malleihin pääsee ”kävelemään sisälle” ilman suuria investointeja. Mielikuvitus onkin rajana mitä kaikkea muuta VR ympäristöissä voidaankaan havainnollistaa ja tehdä.

DSC_0138

Lenovon osastolla pääsi testaamaan virtual reality ympäristöä.

Välineet ja sisällöt

Uusimpia digitaalisia välineitä ja sisältöjä oppimiseen oli tapahtumassa esillä laaja kattaus. Molempia sai myös testailla, ja viihdyinkin mm. Lenovon ja Microsoftin osastoilla pitkään ihmettelemässä uutuuksia.

Sekä välineet että niihin tarjotut sisällöt ovat sillä tasolla, että jokaiselle löytyy jo oma mieleinen ja toimiva ratkaisu. Digisuon yli loikkaamiseen on siis hyvät edellytykset, ja edelläkävijät varmasti mielellään opastavat niitä, jotka ovat nyt tarttumassa digitaalisiin käytäntöihin. Esimerkkiä näyttää vaikkapa matkallamme mukana ollut Vaasan kaupunki, joka on vakiinnuttanut yhteiset käytännöt ja raamit kaikille kaupungin koulutusasteille.

DSC_0145

Microsoftilta on tulossa markkinoille iso Surface tietokone. Vihdoinkin tekniikka ei rajoita luovuutta!

Mitä Bett2017 ’ssä oppimaani vien käytäntöön?

Useampikin  ”moment of knowledge” eli MOK pälkähti päähäni matkan aikana.

  1. Se on ainakin varmaa, että Kasvukausi osallistavan prosessimme työpajoissa tullaan pian näkemään digitaalisia välineitä sisällöntuotannon apuvälineinä.
  2. Robotiikkaa ja ketterää tekemistä/kehittämistä pitää tukea koulujen ympäristöissä. Yksi robotiikaan keskittynyt yritysasiakkaamme tukee yrityksen sisällä testausta omalla ”materiaalikirjastolla”, josta ja johon jokainen voi tuoda ja ottaa ylimääräiset tekniset romppeet muiden hyödynnettäviksi. Tällainen ”lost and found” alue tarvitaan selkeästi myös robotiikkaan keskittyvissä kouluissa, eikö vain? Ja kärryjä, joilla keskeneräisiä töitä voi säilyttää sekä kuljettaa muille testiin.
  3. Virtual Reality tarvitsee oman tilansa kouluissa, joita nyt ollaan vasta suunnittelemassa. Olemassa oleviin kouluihin pitää tehdä tilat joissa VR:ää voi hyödyntää turvallisesti.
  4. Tapahtumassa esillä olleet kalusteet ja tilat oli edellleen enimmäkseen suunniteltu siltä pohjalta että oppilaat tekevät työnsä istuen pöydän ääressä ja opetus on frontaalia, mikä tietysti on so last season. Suomalainen OPS2016’n tapa oppia ja opettaa on maailmalla edelläkävijyyttä, joka erottuisi tapahtumassa helposti edukseen. Digitaalisuuden lisäksi pitää huomioida myös  pedagogiset ja fyysisen tilan tarpeet, eli malli jota toteutamme yhdessä kumppaneidemme Lekolarin, Lenovon ja Microsoftin kanssa. Ehdotankin, että lähdetään ensi vuonna Bettiin yhdessä ja esitellään miten maailmallakin voitaisiin oppia entistä paremmin. Voisi tulla vähän kauppaakin. Kuka on mukana? #gamechanger

Bett2017 Game Changer

Nähdään Bettissä taas ensi tammikuussa!

Riikka Juvonen

sisustusarkkitehti ja partneri, oppimis- ja työympäristöjen suunnittelu

Osallistavan suunnittelun uutiset suoraan sähköpostiisi!

Asiantuntijamme
pitävät sinut ajan tasalla!
Tilaa
uutiskirjeemme tästä!
Copyright © 2024 Tilassa Oy