Vuosittainen digitaaliseen oppimiseen ja opetukseen keskittyvä Bett2017 tapahtuma pidettiin reilu viikko sitten Lontoon EcXel -messukeskuksessa.
Miltä tapahtuman anti näytti kaltaiseni oppimisympäristöjä suunnittelevan sisustusarkkitehdin näkökulmasta, ja miten digitaalisuus ja sen hyödyntäminen tulisi näkyä fyysisessä ympäristössä?
Tapahtuma kokosi yhteen täyden ison messuhallin oppimista ja koulunkäyntiä tukevien digitaalisten välineiden sekä sisältöjen tarjoajia – ja uusimmista ratkaisuista tietoa hakevia asiakkaita oppimissektorilta.
Tutut tekijät kuten Microsoft, Lenovo ja Intel olivat keskeisillä paikoilla hallissa. Kaiken kaikkiaan esillä oli yli tuhannen näytteilleasettajan ratkaisuja, useat niistä pieniä digitaalisia ratkaisuja tarjoavia start-up yrityksiä. Tapahtumassa pystyikin tuntemaan kihelmöivän jännityksen siitä, kuinka esillä olevat tuotteet ja palvelut otetaan vastaan asiakaskunnassa.
Toinen pääty salista oli omistettu robotiikalle, ja tässä osassa olikin läsnä tekemisen meininki. Robotiikka oli yleinen puheenaihe myös ryhmämatkamme jäsenten keskuudessa. Moni kertoi testailevansa robottien rakentamista paitsi töissä myös vapaa-ajalla.
Ennusteen mukaan 65% työstä tullaan tulevaisuudessa suorittamaan robottien avulla. Kouluissa hankitaan tietotaitoja jopa kymmenen vuoden päähän, joten on tärkeää, että ymmärrämme mikä hyöty robotiikasta meille on. Tärkeää on myös tiedostaa mille aloille tarvitaan edelleen ihmisiä, mitä robotit eivät pysty suorittamaan?
Robotteja Microsoftin tukemalla teknologian testausalueella
Virtual Reality on pian paitsi teknologian myös hinnan puolesta käytettävissä oppimisen välineenä. Se avaa käsittämättömän kiehtovia mahdollisuuksia. Tilasuunnittelussa 3D mallinnuksen hyödyntäminen on jo hetken ollut helposti hyödynnettävissä ja malleihin pääsee ”kävelemään sisälle” ilman suuria investointeja. Mielikuvitus onkin rajana mitä kaikkea muuta VR ympäristöissä voidaankaan havainnollistaa ja tehdä.
Lenovon osastolla pääsi testaamaan virtual reality ympäristöä.
Uusimpia digitaalisia välineitä ja sisältöjä oppimiseen oli tapahtumassa esillä laaja kattaus. Molempia sai myös testailla, ja viihdyinkin mm. Lenovon ja Microsoftin osastoilla pitkään ihmettelemässä uutuuksia.
Sekä välineet että niihin tarjotut sisällöt ovat sillä tasolla, että jokaiselle löytyy jo oma mieleinen ja toimiva ratkaisu. Digisuon yli loikkaamiseen on siis hyvät edellytykset, ja edelläkävijät varmasti mielellään opastavat niitä, jotka ovat nyt tarttumassa digitaalisiin käytäntöihin. Esimerkkiä näyttää vaikkapa matkallamme mukana ollut Vaasan kaupunki, joka on vakiinnuttanut yhteiset käytännöt ja raamit kaikille kaupungin koulutusasteille.
Microsoftilta on tulossa markkinoille iso Surface tietokone. Vihdoinkin tekniikka ei rajoita luovuutta!
Useampikin ”moment of knowledge” eli MOK pälkähti päähäni matkan aikana.
Nähdään Bettissä taas ensi tammikuussa!
Riikka Juvonen
sisustusarkkitehti ja partneri, oppimis- ja työympäristöjen suunnittelu