Korona-kriisin keskellä ratkaisimme lasten etäosallistamisen haasteen työpajapaketilla. Paketin avulla lastentarhanopettaja veti helposti päiväkodin lapsille riemastuttavan työpajan. Näin me saimme päiväkodin tilasuunnitteluun tarvittavan tiedon suoraan käyttäjiltä.
Lue lopusta check-list etätyöpajan järjestämiseksi!
Monen ihmisen elämä jäi tauolle Korona-viruksen vaatiman eristäytymisen vuoksi. Harrastukset on kutistettava olohuoneeseen ja koulutehtävät tehtävä kotisohvalla etäyhteyden avulla.
Me suunnittelemme tässäkin tilanteessa päiväkotien ja koulujen tiloja. Pian lapset nimittäin palaavat varhaiskasvatukseen ja kouluihin, ja silloin niiden on oltava kunnossa. Tiloista tulee käyttäjien tarpeiden mukaisia vain, jos he ovat itse osallistuneet suunnitteluun.
”Olipas innostava projekti kasvattajienkin näkökulmasta.”
Siksi järjestimme Helsingin kaupungin päiväkotiin Pikku-Duunarin etätyöpajan.
– Olipas innostava projekti kasvattajienkin näkökulmasta, kommentoi Pikku-Duunarin päiväkodin varajohtaja Jenni Ryynänen.
Koska kriisitilanne kuormittaa myös lapsia, otimme työpajan suunnittelussa erityisesti huomioon sen, miten pääsisimme eroon koulumaisesta pöydän ääressä istumisesta ja saisimme alle 5-vuotiaat lapset innostettua leikkimään – tehtävänannon mukaisesti. Lasten osallistamisessa tärkeintä on luoda toiminnalle selkeät rajat ja käyttäjäryhmän kykyjen ja kiinnostuksen mukaiset tehtävät.
Tuttu aikuinen ja toimintatapa olivat sekä päiväkodin henkilökunnalle että lapsille helpoin ratkaisu, joten me toimitimme päiväkodille työpajapaketin, jonka avulla työntekijä veti työpajan.
”Lapset olivat aktiivisesti mukana ideoimassa. He intoutuivat leikkimään suunnittelemissaan majoissa ja rakennelmissa.”
– Lapset olivat aktiivisesti mukana ideoimassa. He myös intoutuivat leikkimään suunnittelemissaan majoissa ja rakennelmissa, Jenni Ryynänen kertoo työpajan onnistumisesta.
Valitsimme työpajan teemat käyttäjien kahden päätoiminnon mukaan – leikin ja leikistä rauhoittumisen. Ruokailun, vessapuuhat ja vaatteidenvaihdon rajasimme työpajan ulkopuolelle.
Unelmien leikkipaikkaa lapset saivat äänestää kuvista, piirtää, leikata ja liimata tunnelmakuvien avulla ja rakentaa Legoista. Lapset innostuivat myös rakentamaan uusia tiloja tekemällä patjoista majoja.
Hurjista haaveista, kuten parveke ja liukumäki, me erottelemme analyysissamme todellisen tarpeen. Pohdimme, miksi parveke on lapsille tärkeä ja mikä kaluste tai tilamuutos voisi tarpeeseen vastata. Kyse saattaa olla kaipuusta ulkotilalle, rajujen leikkien ja juoksun sallivalle tilalle tai toisistaan erotetuille rauhallisille tiloille.
Alle 6-vuotias lapsi ei välttämättä kykene hahmottamaan tarpeitaan vain kuvittelemalla. Niinpä lapset saivat valita päiväkodista lempilelunsa apulaisekseen. Lelu auttoi lapsia valitsemaan lepoon ja leikkiin tarvittavia kalusteita ja tunnelmaa.
Työpajan sisällössä on tärkeää huomioida
Fasilitoijan ohjeistuksessa tärkeää on, että
Järjestämme myös täysin etänä ohjattuja työpajoja. Räätälöimme mielellämme tarpeeseen sopivia etätyöpajan ja etäkoulutuksen muotoja niin aikuisille kuin lapsille.